Povratak na popis članaka

5 zdravih navika za pokretljive zglobove i zdraviju hrskavicu

31. juli 2020.

Hrskavica predstavlja vezivno, elastično tkivo koje omogućava pokretljivost zglobova. Zahvaljujući svojoj gelastoj strukturi, ona apsorbuje svaki pokret koji dovodi do nepotrebnog pritiska na kosti ili zglobove. Hrskavica nam na taj način pomaže u prevenciji povreda.
Starenje nažalost utiče na zdravlje hrskavice, odnosno doprinosi njenoj degeneraciji tj. propadanju. Iz tog razloga je jako važno na vreme početi brigu o njenom zdravlju kako nam hronični poremećaji poput osteoartritisa odnosno artroze ne bi umanjili kvalitet života.

1. STOP preteranoj telesnoj težini

Prekomerna telesna težina jedan je od vodećih problema, kako u svetu tako i u našoj zemlji. Svetska zdravstvena organizacija je potvrdila kako je 2016. u svetu zabeleženo više od 1.9 milijardi slučajeva prekomerne telesne težine. 
Na koji način gojaznost utiče na zglobove i hrskavicu? Višak kilograma stvara dodatni pritisak na zglobne strukture koje nisu u stanju da se nose s povećanom težinom.
Istraživanja su pokazala da su gojazne osobe sklonije degenerativnim promenama i ubrzanom širenju lezija na površini hrskavice od osoba normalne telesne težine.

2. Hrskavica voli mediteransku ishranu 

Prošlogodišnje istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Nutrition Health and Aging* je pokazalo da mediteranska ishrana može da smanji upalne markere i propadanje hrskavice kod osoba sa osteoartritisom.
Brojne studije potvrdile su da ishrana bogata voćem, povrćem, žitaricama celog zrna, ribom i zdravim mastima ima povoljan uticaj na zdravlje. Tako mediteranska ishrana štiti od bolesti srca, demencije, dijabetesa i drugih zdravstvenih problema.

3. Vitamin C – superheroj u službi regeneracije

Istraživanja su pokazala kako vitamini mogu da doprinesu zdravlju hrskavice. Među ove superheroje se ubraja i vitamin C, jedan od najsnažnijih antioksidanasa poznatih čovečanstvu. Vitamin C je koristan u procesu zaceljivanja i rasta tkiva u organizmu. Ovaj vitamin rastvorljiv u vodi bitan je za regeneraciju hrskavice i remodeliranje tetiva, ligamenata i krvnih sudova. Studija objavljena u časopisu Biochemical and Biophysical Research Communications** sugeriše da vitamin C značajno utiče na taloženje vanćelijskog matriksa i regeneraciju zglobne hrskavice.
Natural Wealth Vitamin C 500 sa vremenskim otpuštanjem sadrži 500mg vitamina C u tableti koja omogućava postepeno oslovađanje ovog vitamina tokom celog dana. Obogaćen je bioflavonoidima i prahom šipka koji pomažu apsorpciju vitamina C u organizmu.

4. Ne zaboravite da pijete vodu!

Iako smo svesni činjenice da je voda izvor života, najčešće ne pijemo dovoljno ove životno važne tečnosti. Nebrojena su istraživanja pokazala da je voda neophodna za pravilnu cirkulaciju hranjivih materija u organizmu. Osim što, između ostalog prija koži, metabolizmu i mišićnim tkivima, voda prija i hrskavici. Naime, njen volumen se sastoji od 65 do 80 posto vode, što joj daje mogućnost kompresije. Stoga je pravilna hidratacija neophodna za njeno zdravlje.

5. Vežbajte

Vežbe niskog opterećenja poput plivanja, vožnje bicikla ili pešačenja neće samo doprineti smanjenju telesne težine, već će i pomoći vašoj hrskavici. Dok preterano izlaganje može uzrokovati oštećenje hrskavice, redovna i razumna količina fizičke aktivnosti zadržaće vaše telo u formi i povećati snagu i izdržljivost. Takođe će pomoći kod gustine kosti, čime se sprečava osteoporoza tokom kasnijih godina. Ako su vam vežbe „na suvom“ preteške ili prebolne, probajte da ih radite u vodi. Sposobnost tela da pluta omogućiće vam lakše kretanje u vodi pa ćete se osećati fleksibilniji.
Ukoliko već imate problema sa hrskavicom, potražite stručan savet pre nego što počnete da vežbate. Povrede hrskavice mogu da uzrokuju trajno oštećenje koje dovodi do artritisa. Prevencija je ključna, zato poslušajte stručan savet prije nego što započnete sa novim sportom. 

*http://arma.uk.net/mediterranean-diet-can-reduce-inflammation-and-cartilage-degradation-in-people-with-osteoarthritis/
**Omata, S., Sonokawa, S., Sawae, Y., & Murakami, T. (2012). Effects of both vitamin C and mechanical stimulation on improving the mechanical characteristics of regenerated cartilage. Biochemical and biophysical research communications, 424(4), 724-729.

Newsletter
Primajte besplatno preporuke i savete o zdravom načinu života na svoj email
Zatvori

Vaša privatnost i lični podaci su nam bitni. U skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti ažurirali smo naša Pravila privatnosti .

Kako bi se obezbedio ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vašim uređajima čuvamo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Pravilima privatnosti pročitajte ovde.

Više o Pravilima o korišćenju kolačića pročitajte ovde.

 

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svake posete našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Facebook messenger (like page)
Sendgrid

Google analytics